سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
یادداشت ثابت - یکشنبه 98 شهریور 18 , ساعت 1:35 صبح

مکتب #عاشوراء در مقابل انگاره گرایش به طبیعت


صدرالمتألّهین می‏ فرماید:

انسانی که محصول عمر او ساختن یک قصر و تهیه کردن یک سلسله امور مادی و مالی باشد، هرگز ترقی نمی‏ کند. شاخه‏ های درختی که بالا آمده فرع درخت است نه اصل آن. اصل، که دهان و چشم و ریشه و مغز و سر آن است، در گل فرو رفته است. همین گونه انسانی که در طبیعت فرو رفته و دل به گِل داده و تمام فکر و همتش آن است که از زمین دربیاورد و زمین را مزین کند، مانند درختی است که تمام عمق فکرش به درون خاک رفته و پاهای او چون شاخه بالا آمده باشد. کجا او ترقی دارد؟ خاکی را روی خاکی انباشته، هر چه بیشتر به گل فرو برود شاخه‏ ها و فروع آن بیشتر است. شاخه‏ های درخت چنار بلندتر است، چون فرورفتگی آن در عمق خاک بیشتر است[1].


فرمود: شما انسانید، مانند فرشته باشید نه چون درخت. بالا بیایید و خود را از خاک و گل رها سازید. کی ما می‏ فهمیم که بالا آمده‏ ایم؟ انسانی که چیزی نفهمد، و فهم خویش را سر پل عقل قرار ندهد بالا نمی‏ آید. و هرگاه عقل را وسیله عقال کردن شهوت و غضب کند و دست و بال شهوت و غضب و غرور را ببندد بالا می‏ آید. راستی تا کی به طرف خاک و طبیعت؟!.


چو سرو و سنبله بالا روش باش /بسان بید سوی پست منگر


انسان نباید خود را با افراد تبهکار و فاسق و منافق بسنجد و بگوید: الحمد لله خوشا به حال ما که در این راه آمدیم و به دام کفر و نفاق نیفتادیم. 


#امام_مجتبی (علیه‏السلام) می‏فرماید: هرگز خود را با بدان و اهل دنیا نسنجید وگرنه ضرر کرده‏ اید. 


خود را با شهدای #کربلا و یاران پاک #ابا_عبدالله #الحسین (علیهم‏السلام) بسنجید، با آنان که چهل سال با وضوی نماز عشای خود نماز صبح را خواندند! راه باز است و به مقام بلند رسیدن وقف کسی نیست، همت را باید بلند داشت. 


به ما آموخته ‏اند که هر شب جمعه در دعای کمیل از خدا بخواهیم ما را به حدی برساند که بالاتر از آن حد کسی نیست: «وأقربهم منزلةًمنک وأخصّهم زلفةً لدیک» تنها همت ما این نباشد که به جهنم نرویم، خداوند در قیامت بسیاری از افراد را نمی‏ سوزاند، بچه‏ ها، دیوانه‏ ها، مستضعفانی که دسترسی به معارف و احکام الهی نداشته‏ اند به جهنم نمی‏ روند، به جهنم نرفتن هنر نیست[2]. 


#امیر_مؤمنان از #رسول_خدا نقل می‏کند که فرموده: «إنّ الله عز و جل یحبّ معالى الا قمور ویکره سفسافها»[3]: خداوند همّتها و فکرهای بلند را دوست دارد و کارهای پست و فرومایه را اکراه دارد.


این حدیث بلند رسول خدا، جوانمردی چون #حسین_بن_علی (علیه‏السلام) را تربیت می‏ کند، هم او که به ما می‏ آموزد چگونه انسان به مقام بلند راه می‏ یابد و چگونه ملتی بلند همت می‏ شود. 


وقتی به آن حضرت گفتند: یمن آشوب است، حجاز و عراق و بسیاری از مناطق دیگر آشوب است کجا می‏خواهی بروی؟ 


فرمود: «لو لم یکن فى الدنیا ملجأ ولا مأوی لما بایعت یزید بن معاویة»[4]: اگر همه دنیا ناامن باشد و جایگاه امنی در دنیا یافت نشود من دست از قیام بر نمی‏ دارم و اهل تسلیم نیستم و با یزید بیعت نمی‏ کنم.


در مکتب امامت ترس ترسانده شده است، ترس حق ندارد نزد اولیای الهی خودنمایی کند!


------------------------------------

[1] ـ تفسیر صدرالمتألّهین، ج 1، ص 117. 

[2] ـ عبادت اگر برای ترس از جهنم باشد چون عبادت بندگان است... (نهج البلاغه، حکمت 237). 

[3] ـ بحار، ج 47، ص 323. 

[4] ـ همان، ج 44، ص 329.


منبع: حکمت عبادات: ص121-123


t.me/harimeshie

eitaa.com/harimeshie

sapp.ir/harimeshie



لیست کل یادداشت های این وبلاگ